Kiesjefolders een jaar actief

Kiesjefolders heeft ruim een jaar geleden het geadresseerde gekozen pakket in Nederland geïntroduceerd. Als toetreder in de folderbranche hebben we inmiddels ons bestaansrecht bewezen; we hebben ruim 30.000 deelnemers en bieden de folders aan van 30 van de grootste namen in retail. De komende maanden willen wij ons met name verder ontwikkelen in Amsterdam.



Amsterdam en buiten de bebouwde kom

Hoewel iedereen in Nederland lid kan worden, bedienen we op dit moment grofweg twee doelgroepen: consumenten in Amsterdam en consumenten in gebieden buiten de bebouwde kom, het ‘buitengebied’. We hebben in andere steden nu nog nauwelijks bereik. We werven nu alleen deelnemers in Amsterdam.

Juist omdat daar net de Ja-sticker is ingevoerd, willen we ontdekken wat ons effect kan zijn zodat we onze ervaringen straks kunnen toepassen in andere gemeenten met een Ja-sticker. We focussen daarbij op consumenten die niet of nauwelijks met de huis-aan-huis-folder bereikbaar zijn. Extra en kwalitatief hoog bereik dus. Wie zich inschrijft, moet aangeven of men folders ontvangt. De resultaten van alle Kiesjefolders-deelnemers:


Additioneel bereik met Kiesjefolders

Impact Ja-Sticker

De Ja-sticker heeft natuurlijk een grote impact op de bezorging van folders in Amsterdam. Dat merken we bij Kiesjefolders aan het aantal aanmeldingen en de vragen die we krijgen van Amsterdammers. De komende weken gaan we de impact van de Ja-sticker verder onderzoeken. Amsterdammers geven het volgende aan op de vraag of ze al folders ontvingen voor het inschrijven:


Impact Ja-sticker op bezorging

Meer bereiken dan alleen je eigen fans

De eerste stap is natuurlijk om de folder in het pakket te voegen bij deelnemers die voor een retailer hebben gekozen. Dit kan ook gesegmenteerd op een deel van dit bestand waardoor bijvoorbeeld lokaal bereik mogelijk wordt. Extra bereik is te genereren door een folder als eenmalige verrassingsfolder te verspreiden. Ongeveer 50% van onze deelnemers stelt een verrassingsfolder op prijs. Tenslotte kunnen alle deelnemers aan Kiesjefolders worden bereikt via het voorblad.
Het gestapelde bereik op een rijtje:

  •  De reguliere folder in het pakket
  •  De verrassingsfolder
  •  Het voorblad

Staat jouw folder nog niet op Kiesjefolders? Neem dan contact op met Aldo Breed via aldo@kiesjefolders.nl.


1-op-1 communiceren via print

Data driven marketing en ondersteuning customer journey

Wij zijn ervan overtuigd dat de papieren folder zich kan ontwikkelen naar een gesegmenteerd en zelfs gepersonaliseerd medium met relevante content. Kiesjefolders ondersteunt deze transitie. Het opbouwen van dataprofielen is noodzakelijk om gericht te kunnen communiceren. Dit kan in verschillende stappen en met ondersteuning vanuit verschillende bronnen:

  • Kiesjefolders data
    •  Data direct gegenereerd bij het aanmelden op het platform van Kiesjefolders.
  • Extra Kiesjefolders data
    •  Extra data vergaard op het Kiesjefolders-platform door middel van gericht gestelde vragen.
  • Beschikbare publieke data
    •  Publieke data of data die te koop en te koppelen is aan Kiesjefolders-deelnemers.
  • Data van retailer
    •  Met de juist opt-in en bewerkingsovereenkomsten kan op data-gebied verder worden samengewerkt.

Kiesjefolders wil de hoeveelheid data samen met deelnemende retailers laten groeien zodat deze steeds gerichter kan worden ingezet. Dit kan ook toegepast worden op andere media (online en offline). Uiteraard zijn de toestemming die de consument heeft gegeven en de AVG randvoorwaarden hierbij.


Impact Ja-sticker op bezorging


Samenwerking met retailers

Kiesjefolders werkt samen met retailers om steeds effectiever te communiceren met de klant. Enkele recente voorbeelden zijn:

  • Onderzoek onder Kiesjefolders-deelnemers of met Kiesjefolders-data
    •  Bij een effectiviteitsonderzoek voor een food-retailer werden Kiesjefolders-inschrijvers gevraagd hoe zij Kiesjefolders waarderen, vergeleken met de andere media die deze retailer inzet. De deelnemers ontvingen een waardebon. Resultaat: 2.000 respondenten en een openingsratio van de e-mail met waardebon van 70%.
    •  Verschillende retailers hebben het huis-aan-huisfolderverspreidplan geoptimaliseerd door de data van Kiesjefolders te gebruiken (‘waar zitten mijn fans’).

  • Via Kiesjefolders opt-ins verzameld voor owned media retailer
    •  Voor twee retailers werd bij inschrijving voor Kiesjefolders een opt-in voor het ontvangen van de nieuwsbrief van deze retailers ingezet. Resultaat: 30% van de inschrijvers wil de nieuwsbrief van de retailer ontvangen.
    •  Voor een retailer werd een flyer verspreid naar de eigen Kiesjefolder-folderfans met de aanbieding om deelnemer te worden van de klantenkaart van deze retailer.

  • Aanvullend bereik gegenereerd
    •  Voor een retailer werd een speciale jubileumfolder als verrassingsfolder toegevoegd aan de pakketten van Kiesjefolders-deelnemers in bepaalde postcode gebieden. Uiteraard werd de folder alleen gestuurd naar de deelnemers die verrassingsfolders willen ontvangen.
    •  Voor een retailer werd een advertentie op het voorblad geplaatst om alle deelnemers van Kiesjefolders te laten weten dat het seizoensassortiment was gewijzigd. Deze uiting was in lijn met de inzet van andere media.

  • Extra activeren van fans
    •  Een op locatie gesegmenteerde advertentie op het voorblad geplaatst. Kiesjefolders-fans die dicht bij de winkel woonden kregen een waardebon die in de winkel te verzilveren was, voor hen die verder weg woonden werd een waardebon voor de webshop geplaatst.